Spring naar inhoud

Cliëntenraad

In elke ZINN locatie worden de belangen van bewoners en cliënten vertegenwoordigd door een lokale cliëntenraad of bewonersraad. Ook ZINN Thuiszorg heeft een eigen cliëntenraad. Elke lokale raad heeft een afgevaardigde in de overkoepelend centrale cliëntenraad (CCR). De CCR kijkt naar de overkoepelende belangen van alle ZINN locaties van ZINN. Ook familieleden of mantelzorgers kunnen de belangen van cliënten en bewoners vertegenwoordigen als lid van de cliëntenraad. 

Waarom een Cliëntenraad?

In de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ 2018) staat dat iedere zorginstelling een cliëntenraad moet hebben. En daar zijn we als ZINN blij mee. We vinden het belangrijk dat cliënten of hun vertegenwoordigers meepraten, meedenken en adviseren over de kwaliteit van zorg- en dienstverlening die we bieden. De cliëntenraad kan als enige praten vanuit de ervaring van de cliënt en kijkt als het ware door de bril van de cliënt. Op bepaalde besluitvorming heeft de cliëntenraad instemmingsrecht.

Wat doet de cliëntenraad?

De cliëntenraad komt op voor de algemene belangen van bewoners en cliënten en is er niet voor individuele klachten. De cliëntenraad adviseert de Raad van Bestuur bij belangrijke beslissingen, bijvoorbeeld op het gebied van dienstenverlening, huisvesting, ingrijpende verbouwingen en nieuwbouw.  Over bepaalde onderwerpen heeft de cliëntenraad instemmingsrecht. Dat zijn onderwerpen die cliënten direct raken. Bijvoorbeeld de procedure voor het opstellen van de zorgplannen, algemeen beleid over kwaliteit, veiligheid, hygiëne, voedingsaangelegenheden, recreatiemogelijkheden of de inrichting van zorgruimtes bij ingrijpende verbouwing of nieuwbouw. 

Werkwijze

De cliëntenraad is zelfstandig en onafhankelijk. Dit betekent dat de raad zelf haar standpunten bepaalt en soms ongevraagd advies geeft. Zo geeft de raad cliënten op vele vlakken een stem.

De centrale cliëntenraad heeft vijf keer per jaar overleg met de Raad van Bestuur en één keer per jaar met de Raad van Toezicht. De gesprekspartner van de lokale raden is de clustermanager. Een clustermanager heeft meerdere ZINN locaties of ZINN Thuiszorg onder zijn of haar hoede. Cliëntenraden willen graag weten wat er leeft onder cliënten. Daarom gaan de leden regelmatig in gesprek met cliënten en mantelzorgers, bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten of activiteiten.

De cliëntenraad doet ertoe. Meedenken over de eigen woonomgeving, over de zorg die gegeven wordt, over de activiteiten die georganiseerd worden en over het eten dat geserveerd wordt, dat wil toch iedereen? De cliëntenraad denkt niet alleen mee, maar heeft ook invloed; dat is wettelijk zo geregeld.

Lid worden van de cliëntenraad

Als bewoners of (thuiszorg)cliënt kunt zelf lid worden van de cliëntenraad, maar uw familielid of mantelzorger kan dat ook. Heeft u belangstelling, dan horen wij dit graag. U kunt lid worden van de cliënten- of bewonersraad door te mailen naar clientenraad.centraal@zinnzorg.nl.

Contact & contactgegevens cliëntenraden

Heeft u een vraag, wilt u lid worden of wilt een onderwerp onder de aandacht brengen bij de cliëntenraad? Stuur dan een e-mail of een brief. U kunt ook het Servicepunt van ZINN bellen 050 - 585 2000 en vragen of u teruggebeld kunt worden. 

Centrale Cliëntenraad 
clientenraad.centraal@zinnzorg.nl.

Cliëntenraden ZINN locaties

Cliëntenraad ZINN Thuiszorg
clientenraad.thuiszorg@zinnzorg.nl

Veelgestelde vragen

De cliëntenraad behartigt de belangen van de cliënten van ZINN (de achterban) en ziet toe op de kwaliteit van de dienstverlening. De cliëntenraad is representatief voor de cliënten van ZINN.

Om het werk goed te kunnen doen moet de cliëntenraad weten wat cliënten belangrijk vinden en hoe zij de zorg- en dienstverlening ervaren. Contact leggen en onderhouden met de achterban is daarom een belangrijke taak.

Voor de kwaliteit van de zorg is het belangrijk dat er een cliëntenraad is, die invloed kan uitoefenen op het beleid. Te midden van iedereen die bij de zorg- en dienstverlening betrokken is (management, medewerkers, financiers), is de cliëntenraad de enige die kan praten vanuit de ervaring (met de ‘bril’) van cliënten. De cliëntenraad praat mee over bepaalde onderwerpen en beleidszaken en geeft gevraagd en ongevraagd advies. In sommige gevallen heeft de centrale cliëntenraad instemmingsrecht. De raad van bestuur neemt uiteindelijk de beslissing. In een medezeggenschapsregeling hebben de cliëntenraad en ZINN afspraken gemaakt hoe zij met elkaar samenwerken.

Instemmingsrecht 

Medezeggenschapsregeling, de klachtenregeling en andere voor cliënten geldende regelingen, profielschets voor het benoemen van een klachtenfunctionaris, procedure voor het opstellen en bespreken van zorgplannen, algemene beleid ter zake van kwaliteit, veiligheid en hygiëne, algemene beleid ter zake van de toelating van cliënten tot de zorgverlening en beëindiging daarvan; algemene beleid ter zake van voedingsaangelegenheden, geestelijke verzorging, recreatiemogelijkheden of ontspanningsactiviteiten en maatschappelijke bijstand, sociaal plan voor cliënten in geval van een ingrijpende verbouwing, nieuwbouw of verhuizing, inrichting van de voor de zorgverlening bestemde ruimtes bij ingrijpende verbouwing, nieuwbouw of verhuizing, selectie en benoeming van de ambtelijk secretaris

Adviesrecht

Wijziging van de doelstelling of de grondslag, fusie of duurzame samenwerking, overdracht van de zeggenschap over de zorg, gehele of gedeeltelijke beëindiging dan wel een belangrijke uitbreiding van de zorgverlening, belangrijke wijziging in de organisatie van de zorgverlening, profielschets voor de benoeming van de leden van het toezichthoudend orgaan en de leden van de raad van bestuur, vaststelling van de begroting en de jaarrekening, algemene huisvestingsbeleid, ingrijpende verbouwing, nieuwbouw of verhuizing, benoeming van de Wzd-functionaris.