Spring naar inhoud

Vragen & contact

Het zorglandschap is niet altijd even makkelijk. We hebben daarom de meest gestelde vragen hieronder voor u verzameld. Ook kunt u met uw vragen terecht bij het Servicepunt van ZINN. Zij staan iedere werkdag van 09:00 tot 17:00 uur voor u klaar. U kunt ze telefonisch bereiken via 050 – 585 2000 of per mail servicepunt@zinnzorg.nl

Aanvragen indicatie

U heeft een Wmo-indicatie nodig voor huishoudelijke verzorging bij u thuis in de wijk.

U kunt een Wmo-indicatie aanvragen via de website van uw gemeente.

Als u of uw naaste in aanmerking wilt komen voor een Volledig Pakket Thuis (VPT), Modulair Pakket Thuis (MPT) of het wonen in een woonzorglocatie van ZINN heeft u of uw naaste een Wlz-indicatie nodig.

U kunt een Wlz-indicatie aanvragen via het CIZ (Centrum Inidcatiestelling Zorg). Heeft u of uw naaste een Wlz-indicatie, dan wordt (thuis)zorg niet (meer) vergoed door uw zorgverzekeraar, maar grotendeels gefinancierd door de overheid vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz). U of uw naaste moet vaak wel een eigen bijdrage aan het CAK (Centraal Administratie Kantoor) betalen. De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van het inkomen, vermogen en de persoonlijke situatie (thuis of in een woonzorglocatie).

Als het thuis niet meer gaat, is het noodzakelijk om naar een woonzorglocatie te verhuizen. Meestal is er niet direct plek in de woonzorglocatie van uw of uw naaste zijn voorkeur (voorkeursaanbieder). U of uw naaste komt dan op een wachtlijst. U of uw naaste kunt gebruik maken van overbruggingszorg – thuis of bij een andere woonzorglocatie. Hoe u of uw naaste deze overbruggingszorg kunt krijgen, waar en van wie overlegt u met uw voorkeursaanbieder.

Vanaf het moment dat u of uw naaste bij ZINN op de wachtlijst staat, hangt de wachttijd af van de locatie waarvoor u of uw naaste op de wachtlijst staat. Voor een actueel overzicht kunt u contact opnemen met het Servicepunt, zij kunnen u helpen bij uw vragen. U kunt hen bereiken via het telefoonnummer 050 - 585 2000 of per mail via servicepunt@zinnzorg.nl.

Veelgestelde vragen Thuiszorg

ZINN levert thuiszorg in Groningen, Haren en Hoogezand. Om thuiszorg te ontvangen en vergoed te krijgen - vraag uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden - is een indicatie nodig. De wijkverpleegkundige kan deze indicatie stellen. Tijdens een intakegesprek wordt samen met u de zorgvraag in kaart gebracht, om daarna te bepalen welke ondersteuning het beste bij uw persoonlijke situatie past.

Thuiszorg kan rechtstreeks bij het betreffende thuiszorgteam of via het Servicepunt van ZINN worden aangevraagd. Er is geen verwijzing nodig van een huisarts of medisch specialist nodig. De wijkverpleegkundige neemt contact met u op voor een intakegesprek en kijkt samen met u welke zorg nodig is en wie die zorg moet leveren.

Meestal wordt thuiszorg vanuit het basispakket van uw zorgverzekeraar vergoed. Er geldt dan geen eigen bijdrage voor deze zorg. Ook het eigen risico geldt niet. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden.

Vanuit de thuiszorg kunnen we u ondersteunen in het aanvragen van de benodigde hulpmiddelen. Indien nodig wordt er ook overlegd met een ergotherapeut om advies uit te brengen met betrekking tot het aanschaffen van passende hulpmiddelen.

Sommige hulpmiddelen worden door uw zorgverzekeraar vergoed. Dit is per zorgverzekeraar verschillend. Voor vragen hierover adviseren wij u contact op te nemen met de wijkverpleegkundige in uw gebied of uw zorgverzekeraar.

Wachttijden

De wachttijd is afhankelijk van uw zorgvraag en uw voorkeurslocatie. De wachttijd voor een woning in een woongroep voor mensen met dementie (PG) is vaak 6 tot 9 maanden. 

De wachttijd is afhankelijk van uw zorgvraag en uw voorkeurslocatie. De wachttijd is vaak 3 tot 6 maanden. 

De wachttijd is ongeveer 3 tot 12 maanden, afhankelijk van de locatie waarvoor u zich heeft ingeschreven. Om voor deze woonvorm in aanmerking te komen heeft u een Wlz-indicatie nodig. Zie kopje ‘Aanvragen indicatie’.

Om te kunnen huren bij ZINN dient u zich in te schrijven op de wachtlijst. Kandidaten met een hogere zorgvraag hebben voorrang op kandidaten met een lagere zorgvraag. De wachttijd is afhankelijk van de locatie waarvoor u zich heeft ingeschreven. 

Er is geen wachttijd voor het revalideren bij ZINN. Zodra u met ontslag mag uit het ziekenhuis neemt het ziekenhuis contact op met de zorgaanbieder, zoals ZINN. Dan wordt gekeken naar een plek waar u zo snel mogelijk kunt revalideren.

Verhuizing naar een woonzorglocatie van ZINN

Dit is afhankelijk van uw zorgvraag en de grootte van uw nieuwe woning. Kleine persoonlijke bezitting kunt u altijd meenemen. 

Als bewoner ontvangt u een elektronische sleutel (een rode druppel) waarmee u dag en nacht toegang heeft tot uw woning. De rode druppel is ook een registratiemiddel waarmee u bij activiteiten, in de winkel en het restaurant kunt betalen. Deze krijgt u op de dag dat u bij ons komt wonen.

Familie/mantelzorgers kunnen een extra druppel bestellen, deze is blauw. De kosten hiervan zijn € 7,50. Met de blauwe druppel hebben zij ook toegang tot de algemene entree indien deze gesloten is. De blauwe druppel is geen betaalmiddel.

Het hebben en houden van kleine huisdieren is toegestaan, mits u zelf in staat bent ervoor te zorgen en uw medebewoners geen hinder ondervinden van uw huisdier.

U kunt op uw eigen studio/appartement tv kijken en bellen. Per locatie is het wel/niet behouden van uw abonnement anders geregeld. Meer informatie hierover ontvangt u van uw instroomcoördinator en staat in de wooninformatie brochure van uw locatie. Bij groepswonen kunnen bewoners ook gebruik maken van de tv in de huiskamer.

ZINN heeft gratis wifi voor gasten en bewoners. Bewoners kunnen via het Servicepunt of de receptie een wificode aanvragen. Gasten kunnen gebruik maken van het netwerk 'ZINN gasten'.

Voor echtparen zijn er beperkte mogelijkheden, dit is maatwerk. Neem hiervoor contact op met het Servicepunt via 050 - 585 2000 of servicepunt@zinnzorg.nl.

Veelgestelde vragen revalidatie

In het ziekenhuis kunt u uw voorkeur voor ZINN aangeven. Het ziekenhuis geeft dit daarna door aan ZINN. Vervolgens wordt er gekeken of wij een revalidatieplaats kunnen bieden. ZINN biedt geen revalidatiezorg voor mensen die een hersenbloeding (CVA) hebben gehad. 

De Zorgverzekeringswet vergoedt Geriatrische Revalidatiezorg. ZINN heeft met de meeste zorgverzekeraars een contract afgesloten. Informeer naar de voorwaarden bij uw zorgverzekeraar.

Als uw zorgverzekeraar een contract heeft met ZINN wordt uw revalidatieverblijf door uw zorgverzekeraar betaald. U betaalt wel een eigen risico. Dit is wettelijk verplicht. Voor meer informatie verzoeken wij u om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar. 

U werkt nauw samen met een multidisciplinaire team. Dit team bestaat in ieder geval uit de Specialist Ouderengeneeskunde, fysiotherapeut, ergotherapeut en zorgmedewerkers. Afhankelijk van uw persoonlijke situatie staan er ook andere specialisten klaar om u voor te bereiden op uw terugkeer naar huis. Denk aan psychologen, diëtisten, logopedisten, maatschappelijk werkers, woonassistenten, geestelijk verzorgers en vrijwilligers. 

Algemene voorwaarden

Als u Zorg, Behandeling of Ondersteuning van ons afneemt sluiten wij een overeenkomst met u waarin wij een aantal afspraken maken. Op deze overeenkomst zijn algemene voorwaarden van toepassing. 

Stel uw vraag

Alle velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.