Spring naar inhoud

Informatie over de CQ-index Geestelijke gezondheidszorg

De Consumer Quality Index (CQ of CQI)GGZ meet kwaliteitsaspecten van de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) vanuit het perspectief van de cliënt. Wij verzamelen door het gebruik van deze vragenlijst actief feedback van cliënten over onze zorgverlening. Met de uitkomsten kunnen wij, waar nodig, verbeteracties in zetten.

De lijst bevat 15 items die de cliënt scoort op diverse puntenschalen. De CQ0-index GGZ wordt gebruikt om in kaart te brengen op welke punten cliënten goede ervaringen hebben met ZINN Gezondheidszorg, de behandelingen en waar nog verbetering mogelijk is. Daarnaast is de vragenlijst bedoeld om vergelijkend onderzoek te doen naar de prestaties van verschillende GGZ-aanbieders. 

Cliënten scoren de behandelervaring op de indicatoren:

  • Samen beslissen
  • Bejegening 
  • Uitvoering behandeling

De schaalscore ‘Samen Beslissen’ zegt iets over de mate waarin de cliënt heeft ervaren geïnformeerd te zijn over bijvoorbeeld behandelmogelijkheden, verwachtingen, en zelfhulpprogramma’s/ondersteuning. De score zegt ook iets over de mate waarin de cliënt heeft ervaren mee te kunnen beslissen over de behandeling. We willen zoveel mogelijk gezamenlijk behandeldoelen stellen en goed afstemmen hoe aan deze doelen gewerkt kan worden. 

Het onderdeel 'Bejegening' geeft iets aan over de mate waarin iets op een begrijpelijke manier is uitgelegd en het gevoel van de cliënt serieus genomen te worden.

In de 'Uitvoering behandeling' gaat het o.a. over de vragen: 'Is de behandeling de juiste aanpak voor de klachten geweest?' en 'Is de behandeling naar wens uitgevoerd?'.

Naast bovenstaande onderdelen geven de cliënten de behandeling een rapportcijfer en beantwoorden ze enkele losse ervaringsvragen en vragen over zichzelf. ZINN Gezondheidszorg neemt de vragenlijst af aan het einde van een behandeltraject.

OnderwerpCijferSchaal
Bejegening4.91-5
Subschaal 'Samen beslissen'4.81-5
Uitvoering behandeling4.71-5
Gemiddeld totaal rapportcijfer8.81-10

Onze cliënten zijn tevreden over de bejegening, de inspraak die ze hebben in het (behandel)proces en over de behandeling in zijn totaliteit. Wij zijn tevreden met de behaalde scores, maar streven altijd naar verbetering. Een verbeterpunt betreft het verhogen van de respons van de uitgezette vragenlijsten, zodat wij een completer beeld kunnen krijgen van de ervaringen van onze cliënten. Hier willen we in 2025 invulling aan geven.

Bovenstaande betreft de meetperiode januari 2024 tot en met december 2024.