Spring naar inhoud

Beeldzorgteam na bijna een jaar: “Alsof je bij de cliënt aan de keukentafel zit”

Is zorg via een schermpje nog steeds warme zorg? Daar wordt verschillend over gedacht, maar als we afgaan op de ervaringen van het Beeldzorgteam van ZINN is het antwoord hierop: ja.

Hoe werkt het?

In dit voorbeeld gaat het over de heer Gerard Groen*. Hij heeft een Compaan (een tablet met internet) op tafel staan, die door medewerkers van ZINN kan worden ‘gebeld’. Gerard hoort het signaal en kan met één druk op de knop de beeldverbinding tot stand brengen. Hij is blij, want daar ziet hij een vertrouwd gezicht: Sjikke begroet hem met een brede lach. Na een kort gesprekje over ditjes en datjes vraagt Sjikke hoe het met hem gaat en zegt dat het tijd is om een boterham te eten. Gerard pakt zijn bord, brood en pindakaas. Ook wijst zij hem nog even op zijn medicatie, die hij inneemt terwijl zij online meekijkt. 

Structuur 

Het willekeurige voorbeeld van Gerard Groen is veelzeggend. Jolien: “We kunnen op deze manier heel goed helpen om structuur in de dag te brengen, zoals op tijd eten en drinken. Maar ook herinneren we hem aan het op tijd innemen van medicatie en kijken we mee bij het aandoen van steunkousen. We vragen of het is gelukt en waar nodig begeleiden we hem online bij het aan- en uitdoen van de kousen.” 

Samenspel met de wijk 

Het Beeldzorgteam schakelt alsnog thuiszorgmedewerkers in bij bijzondere situaties. Sjikke: “Als het niet lukt om contact te krijgen bel ik mijn collega's in de wijk en zij kijken wat er aan de hand is. Als iemand gaat douchen, hebben we vooraf contact en spreek ik met mensen af dat ze weer contact met mij opnemen als ze klaar zijn. Als dat contact niet tot stand komt, kan ook iemand naar het adres toe. Voor onze cliënten is dat een veilige gedachte: als er iets niet goed gaat, kan er snel hulp zijn.” 

Anders organiseren 

Beeldzorg is een manier om de zorg anders te organiseren in tijden van vergrijzing en personeelskrapte. Het Beeldzorg team heeft nu maandelijks al meer dan 1300 keer contact met zorgvragers, die voorheen persoonlijk bezocht moesten worden. Het geeft ruimte in de routes in de wijk, waardoor weer andere zorgvragers geholpen kunnen worden.

*de naam is gefingeerd

Beeldzorg blijkt in veel situaties dus een prima alternatief voor thuiszorg uit de wijk. Volgens Sjikke en Jolien biedt het nog veel meer mogelijkheden, waarover nu wordt nagedacht. Jolien: “We willen ook graag met beeldzorg beginnen bij mensen die tijdelijk op onze revalidatieafdeling verblijven. Dan kunnen ze er daar al aan wennen en als ze naar huis gaan kunnen de cliënten begeleid worden bij de zorgvraag die over blijft”.